Tuesday, March 22, 2011

Charity Project??? | チャリティー企画???

さて地震から10日経ちチャリティーや募金の話をネット上で見ることが多くなりました。
そこでちょっと思ったことがあるのでココに書き込みます。
通常ではブランド外の事は書かないようにしているのですが今回は関連しているので、、、

It's been 10 days since the earthquake and there is a lot of talk of charity and donation online.
However there is something I noticed so I will post it up here.
Ordinarily, I do not like to post about outside thoughts other than the brand's but it is somewhat connected so here it goes...

まず皆様から“出来ることを今やる”と心強い言葉を見かけて日本人は今こそ集結し立ち上がるチャンスだと思います。
しかしこの“出来ること”とは、、、
自分も数日考えました。

Firstly I read a lot about "doing what we can do now" online, especially from fellow Japanese and I believe that it is our chance to unite and stand up together.
Although there is this "doing what we can do" topic...
I had thought long and hard for many days.

明確には分からないのですが結論からは、、、
やっぱりチャリティー商品は必要でないのではと、、、
ZOZOTOWNでスゴイ企画を発見してからこの結果にたどり着いたかも知れません。
ZOZOTOWNではチャリティーシャツの全利益を募金、、、
とまあ普通な形式ですが、、、
ところが送料とシャツ代もZOZOTOWNが負担して消費者には一切もかからない。
これすごいですよね。
他社のやっていないことを堂々とやっています。
これが本当のチャリティーではないでしょうか???

It is still not 100% clear though here is the conclusion that I have derived...
Perhaps there is no need for charity products...
There is an amazing charity project over at ZOZOTOWN and it might have had a profound effect on me. At ZOZOTOWN they are going to donate all of the proceeds from the charity tee project... And that is more or less standard format...
However they are also going to pay for shipping (free for Japan but overseas is paid by customers) and tee cost, so there is no cost for customers to pay if they are in Japan.
This is simply unbelievable.
They are doing what other companies are not able to do.
Isn't this the real form of charity???

他社では利益の全額を寄付するとよく読みます、、、
でもこれって商売が目的だと自分は思います。
現実寄付になることは変わりませんが、、、
でもこの状況で一番重要なのは寄付の金額ではないでしょうか???
もしシャツや送料の額までも寄付まわせればどれだけ募金が増えるでしょうか???
これってだれも考えてないのかな???
消費者はまあ良いとしてもデザイナーには考えて欲しいですね、、、

Other companies all sing the tune of 'all profits will be donated'...
But I think this is another way to just do business.
Realistically it is still donation to a certain extent...
Though in this point in time, isn't the main goal to collect as much donation???
If the shipping costs and tee costs can be distributed for donation, how much more can be raised???
Isn't anyone thinking about this???
It might not come to mind for consumers but it should definitely cross the minds of designers...

洋服のブランドだから“出来ること”が洋服を作ることって言う単純な考えはどうかなと思います。
洋服のブランドなら各ディーラーさんに頼んで募金のボックスを作るとか、、、
今ではブログ、Facebookやツイッターもあるので
そこで日本赤十字に直接募金するようにと伝えることでも“出来ること”では無いのでしょうか。
単純に通常シャツを作ってるのでそれで寄付って違うのでは???

Just because you are a clothing brand does not mean that 'doing what you can do' is to make clothes and I question that simple logic.
If you are a clothing brand then perhaps you could ask your dealers to place donation boxes...
Currently there are blogs, Facebook and Twitter so brands can voice customers to donate directly to Japan Red Cross... Isn't that 'doing what you can do' mean.
Just because you make clothes normally so to use that as a vehicle for donation, isn't that a little different???

そしてそのシャツの製作についても国内で行っていると
節電や油の節約などが行われており本当にこの事態で無駄なことをやって良いのかとも思います。
それって“出来ること”では無くもしかして“余計なこと”になるのでは???

On top of that, if the tees are made in Japan
then it means that in this crisis electricity restrictions and petrol shortage is ripe and making extra products amidst the crisis is not exactly a smart idea I think.
Isn't this more or less 'doing what you don't need to do' as compared to 'doing what you can do'???

もし海外から製作されていても無駄にシャツ等を製作することがどうかなと思います。
なぜなら人を助ける為に必要でもない商品を製作している。
それってデザイナーから見ても無駄、、、
無駄を減らしてさらに最適な解決方法を提案するのが本来のデザイナーの仕事では???
Simple is best、、、って良く言いますよね。

Even if it was produced overseas then the wastage produced by extra number of tees can be staggering I think.
Why do we need to make unnecessary products in order to help other people.
Isn't that creating more waste, even from a point of view as a designer...
Isn't the true motive for a designer to reduce waste (design wise and functionality wise) and to find the optimum solution???
Simple is best... is what is taught all the time.

でも今日この事を改めて考えていたら新しいチャリティーの方法が浮かびました。
自分の提案としてはもしそこまで商品を作りたいのであれば、、、
シャツの場合、消費者がシャツを購入しその利益全額を日本赤十字に寄付、、、
そして実際に製作されたシャツはブランドが負担して物資として寄付してはどうでしょうか???
そうすれば被災者にも役に立つでしょうにそのブランドの心が被災者に伝わると思います。
この方法ならば本来のチャリティーなのでは???

Furthermore, I was thinking about this today and I thought of a new charity method.
In my opinion if a brand wants to make a charity product that much then...
In an instant of tees, consumers will pay for it and the profit will go to Japan Red Cross...
Then the cost of tees can be paid for by the brand and the products are all sent off to the victims and the needy.
This way the victims will be able to use it and also the victims will feel the thoughts from the brand as well.
Perhaps this method may serve a better purpose as charity.

もちろん負担が厳しいブランドだって沢山いると思います。
現状我々もそうです。
でもチャリティー商品をただ製作するのではなく募金活動をすれば良いのでは???
今回VERY MASAで募金箱を香港の友人のお店やレストランに置かせて貰います。
出来るだけ無駄が無く目的に素早い方法はこれかなと、、、
当然全額を日本赤十字に寄付します。

Of course there would be many brands who are not able to handle all of the costs.
In reality we are one of them.
But isn't the solution to collect donation and not to produce more charity products???
This time VERY MASA will be placing donation boxes around friend's shops and restaurants around Hong Kong.
I thought that this would be the more direct way to achieve the goal...
It goes without saying that all of the donation will go straight to Japan Red Cross.

べつにこの方法が正しく他が悪いと言っているのでは無く、、、
よく聞く“出来ること”とは何なのか皆様じっくり考える必要があるのではないでしょうか。
ただ急いでシャツを製作すれば良いかとは思わないし
環境的にも色々な面で後でまた無駄になっては意味がありません。
デザイナーとして“出来ること”、、、
ブランドとして“出来ること”、、、
そして一地球人として“出来ること”、、、
よく検討してください。

In no way am I saying that I am right and they are wrong...
What I am saying is that shouldn't we consider what it means to 'do what we can do' more seriously.
It might not be worth the effort to just produce tees in a hurry
and from environmental stand point, it is no point to produce more waste.
'Doing what you can do' as a designer...
'Doing what you can do' as a brand...
'Doing what you can do' as a fellow human being on Earth...
Please have a long think about it.

自分の結論は募金箱ですのでこれでがんばります。
明日に募金活動に協力して頂いたショップ名と住所をアップします。
そして一応募金額更新を右側にアップします。
宜しくお願いします。
ガンバレ日本!!!
Stand strong and never give up!!!

My conclusion is these donation boxes and I will give it my best.
In later date I will post up all the company names and locations of who is supporting the cause.
Also I have allocated a donation stats on the right side which will be updated accordingly.
Please support our cause.
Ganbare Japan!!!
Stand strong and never give up!!!

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